افق بال فرشتگان مجله خبری و پایگاه مقالات آموزشی
همه چیز درباره مهاجرت را در وبلاگ افق بال فرشتگان بخوانید
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
دسته بندی ها
بازگشت به وبسایت
مفاهیم مهاجرت بهترین ها مهاجرت تحصیل
آشنایی با انواع ویزا

آشنایی با انواع ویزا

ویزای دیپلماتیک ، توریستی ، تحصیلی و کاری از جمله انواع ویزا هستند. برای آشنایی با انواع ویزاهای مختلف این راهنمای کاربردی را بخوانید
مجموع بازدید : 733 زمان مطالعه : 4 دقیقه و 43 ثانیه

روادید یا ویزا یکی از مهم‌ترین مدارک یا اسناد برای ورود به کشورهای مختلف است. به ویزا نوعی مجوز اقامت موقت گفته می‌شود که افراد قبل از ورود و یا حین ورود به کشورهای مختلف باید آن را دریافت کنند. البته امکان سفر بدون ویزا به برخی کشورها مانند ترکیه برای شهروندان ایران فراهم شده است. اما نکته جالب در این زمینه، تنوع بسیار بالای ویزاها است. از انواع ویزا می‌توان به کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری، دیپلماتیک، فرودگاهی و ... اشاره کرد که هر یک کاربردهای مخصوص به خود را دارند و برای افراد خاصی صادر می‌شوند. در این مطلب انواع ویزا را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع ویزا

ویزای کاری؛ یکی از مهم‌ترین انواع ویزا

بسیاری از افراد با هدف کار به کشورهای مختلف سفر می‌کنند. برای مثال در دهه 70 کار در ژاپن محبوبیت بسیار زیادی داشت و در حال حاضر نیز بسیاری از نیروهای متخصص به دنبال کار در کشور عمان هستند. این دسته از افراد برای کار کردن در کشورهای مختلف به دریافت ویزای کاریا همان جاب آفر نیاز دارند. جاب آفر عموما به دو شکل موقت و بلندمدت صادر می‌شود. از جمله پیش‌نیازهای دریافت ویزای کار می‌توان به دریافت جاب آفر از کارفرمای واقع در کشور مورد نظر اشاره کرد. شایان ‌ذکر است که برخی کشورها ویزای جست‌وجوی کار نیز صادر می‌کنند. افراد با دریافت این ویزا می‌توانند تا یک سال در کشور مقصد به دنبال کار بگردند. با توجه به تقاضای بالای برای کار در کشورهای مختلف، ویزای کار یکی از مهم‌ترین انواع ویزا به‌شمار می‌آید.

ویزای سرمایه‌گذاری

طی سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی در میان ایرانیان بسیار محبوب شده‌ است. کشورهای خارجی نیز برای جذب سرمایه اقدام به صدور ویزای سرمایه‌گذاری می‌کنند. درواقع افراد با خرید ملک، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، تاسیس شرکت و ... می‌توانند ویزای سرمایه‌گذاری یک کشور را دریافت کنند. عموما این ویزا به‌صورت موقت صادر می‌شود و افراد بعد از مدتی می‌توانند آن را به اقامت دائم تبدیل کنند. برخی کشورها مانند امارات و عمان نیز ویزای سرمایه‌گذاری خود را موقت صادر کرده و به‌صورت دوره‌ای آن را تمدید می‌کنند.

ویزای شینگن

ویزای شینگن یکی دیگر از انواع محبوب ویز‌ا است که به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا اختصاص دارد. شما با دریافت این ویزا می‌توانید بدون محدودیت بین 27 کشور عضو این اتحادیه سفر کنید و نیازی به اخذ ویزا به‌ صورت جداگانه نخواهید داشت. ویزای شینگن خود شامل ویزاهای توریستی، کاری، تحصیلی و اسپانسرشیپ می‌شود. هرچند که بیشتر افراد این ویزا را با نوع توریستی آن می‌شناسند. باید اشاره کرد که تمام کشورهای اتحادیه اروپا عضو معاهده شینگن نیستند. دریافت ویزای شینگن شرایط خاصی مانند داشتن تمکن مالی و همچنین دریافت دعوت‌نامه از ساکنین اروپا دارد. هرچند که بسیاری از افراد می‌توانند ویزای توریستی شینگن را به‌آسانی دریافت کنند.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی؛ ویزایی مخصوص دانشجویان

طی سال‌های اخیر بسیاری از افراد جوان به دنبال مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف هستند. این دسته از افراد برای ادامه تحصیل در مقصد مورد نظر باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. دریافت ویزای تحصیلی عموما دشوار است. چرا که شما باید از شرایط ضروری برخوردار بوده و بتوانید پیش‌نیازهای دریافت این ویزا را فراهم کنید. برای مثال، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای دریافت ویزای تحصیلی، دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان است. تنها در این صورت درخواست ویزای تحصیلی شما توسط کشور مقصد بررسی می‌شود.

ویزای زیارتی؛ ویزایی برای بازدید از کشورهای اسلامی

احتمالا در زمان رویدادهای مذهبی مانند اربعین و حج، نام ویزای زیارتی به گوش شما هم خورده است. یکی دیگر از انواع ویزا، ویزای زیارتی می‌باشد که بیشتر در کشورهای مسلمان دیده می‌شود. به‌خصوص در کشورهای عراق، عربستان و ایران که میزبان برخی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی مسلمانان هستند. این نوع ویزا شباهت بسیار زیادی به ویزای توریستی دارد. با این تفاوت که در بازه‌های زمانی خاص و تنها به مسلمانان اعطا می‌شود. برای مثال در ایران تنها مسلمانان می‌توانند ویزای زیارتی را دریافت کنند.

ویزای توریستی؛ یکی از محبوب‌ترین انواع ویزا

بیشتر افراد از میان تمام انواع ویزا، ویزای توریستی را بیشتر می‌شناسند. چرا که افراد برای سفر به کشورهای مختلف، به دریافت ویزای توریستی نیاز دارند. این ویزا برای اقامت موقت (بین 1 تا 3 ماه و یا یکسال) در کشور مقصد صادر می‌شود و هدف از صدور آن، فراهم کردن امکان بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور مقصد توسط گردشگران است. باید اشاره کرد که اعتبار ویزای توریستی عموما بین 1 تا 3 ماه است. اما در برخی کشورها این نوع ویزا تنها 10 روز اعتبار داشته و در برخی کشورهای دیگر اعتبار آن می‌تواند به 6 ماه و یا یکسال نیز برسد. هر کشور بسته به شرایط سیاسی و امنیتی خود، اعتبار مشخصی را برای ویزای توریستی در نظر گرفته است.

ویزای ورود؛ ویزایی که تنها مخصوص برخی افراد است

اگر قصد ورود کوتاه‌مدت به یک کشور با هدف انجام یک مسابقه ورزشی، عقد قرارداد، برگزاری رویداد فرهنگی و ... را دارید، باید به سراغ دریافت ویزای ورود یا Entry بروید. این ویزا با ویزای توریستی و فرودگاهی تفاوت دارد و تنها به افراد زیر تعلق می‌گیرد:

  • فعالان حوزه‌های فرهنگی و تربیتی
  • صاحبان بار یا حمل‌کننده‌های آن‌ها (رانندگان ترانزیت)
  • کارمندان یا مدیرانی که قصد عقد قرارداد یا برگزاری یک ملاقات کاری را دارند
  • تیم‌های ورزشی

یکی از انواع ویزا ، ویزای درمانی است

ویزای درمانی؛ یکی از انواع ویزا که برای بیماران مهم است

یکی از خاص‌ترین انواع ویزا، ویزای درمانی است که احتمالا نام آن را شنیده باشید. این ویزا به افرادی تعلق می‌گیرد که قصد درمان یک بیماری خاص یا انجام عمل جراحی در کشور مقصد را دارند. برای مثال بسیاری از افراد با هدف درمان سرطان‌های خاص، ویزای درمانی دریافت کرده و به کشور مقصد سفر می‌کنند. باید اشاره کرد که ویزای درمانی برای بیمارانی که با بیماری‌های معمولی درگیر هستند، صادر نمی‌شود. همچنین باید اشاره کرد که متقاضیان دریافت این ویزا باید از تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان در کشور مقصد برخوردار باشند.

ویزای فرودگاهی؛ از دیگر انواع محبوب ویزا

یکی دیگر از انواع ویزا، ویزای فرودگاهی است که فرایند صدور بسیار ساده و سریعی دارد. طبق توافقنامه میان برخی کشورها، شهروندان دو کشور برای سفر به یکدیگر، نیازی به دریافت ویزای توریستی ندارند. بلکه می‌توانند ویزای خود را در فرودگاه دریافت کنند. به این نوع ویزا، ویزای فرودگاهی یا به محض ورود گفته می‌شود.

با برخی دیگر از انواع ویزا هم آشنا شوید

گفتیم که ویزاها تنوع بسیار بالایی دارند و تا اینجا مهمترین انواع ویزا را ذکر کردیم ولی ویزاها به همین موارد ختم نمی‌شوند. از جمله دیگر ویزاها می‌توان به ویزای دیپلماتیک، ویزای ازدواج، ترانزیت، مدیا و سرمایه‌گذاری اشاره کرد. این ویزاها نیز شرایط خاص خود را دارند و تنها برای افراد خاصی صادر می‌شوند.

شرایط ویزای هر کشور متفاوت و منحصربفرد است

در انتها بد نیست بدانید که هر یک از انواع ویزا معرفی شده در این مطلب نیز می‌توانند زیرمجموعه‌های خود را داشته باشند. همچنین شرایط صدور ویزا، در کشورهای مختلف کاملا متفاوت است. حتی برای مثال کره شمالی از آن دسته کشورهایی است که در شرایطی بسیار خاص ویزای توریستی صادر می‌کند! به همین خاطر قبل از اقدام به سفر یا مهاجرت، حتما با شرایط دریافت ویزای کشور مقصد آشنایی کافی پیدا کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین انواع ویزا کدام هستند؟

ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری ، فرودگاهی، توریستی، درمانی، زیارتی، مدیا و ازدواج از مهم‌ترین انواع ویزا هستند.

ویزای شینگن چیست؟

با دریافت این نوع ویزا، شما می‌توانید به مدت محدود بین تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید. ویزای شینگن انواع مختلفی مانند نوع D سینگل یا مولتی دارد.

برای دریافت ویزا به چه مدارکی نیاز است؟

بسته به نوع ویزا، مدارک مورد نیاز برای دریافت آن نیز متفاوت است. اما شما برای دریافت تمام ویزاها، باید در ابتدا یک پاسپورت معتبر داشته باشید.