افق بال فرشتگان مجله خبری و پایگاه مقالات آموزشی
همه چیز درباره مهاجرت را در وبلاگ افق بال فرشتگان بخوانید
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
دسته بندی ها
بازگشت به وبسایت
مفاهیم مهاجرت بهترین ها مهاجرت تحصیل
مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید و نیازمند اطلاعاتی در مورد زبان مورد نیاز برای تحصیل در این کشور هستید ،این مقاله برای شماست.
مجموع بازدید : 469 زمان مطالعه : 6 دقیقه و 42 ثانیه

 بدون شک؛ تحصیل در آلمان به عنوان یکی از مقاصد برجسته در تمام دنیا شناخته می‌شود. آلمان با داشتن دانشگاه‌های معتبر و برنامه‌های تحصیلی متنوع، از جمله مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است. درصورتی که به تحصیل یا کار در کشور آلمان علاقه ‌مندید، حتماً به این موضوع پی برده اید که داشتن مدرک زبان یکی از ضروری ‌ترین موارد برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌ها و یا اخذ ویزای کاری در این کشور است. این وضعیت، موجب شده تا انتخاب مدرک زبان آلمانی به یکی از بزرگترین چالش‌ها برای افراد متقاضی تبدیل گردد. ما قصد داریم در این مطلب، به بررسی انواع مدرک زبان برای تحصیل در آلمان بپردازیم و نکات مهمی را برای کسب این مدارک به شما رهنمون شویم . پس پیشنهاد می کنیم خواندن این مطلب را هرگز از دست ندهید.

مدرک زبان برای تحصیل در آلمان

سطح و مدرک زبان برای تحصیل در آلمان

آلمانی، زبان رسمی آلمان، اتریش، لوکزامبورگ و یکی از زبان‌های مهم در اتحادیه اروپا است. بنابراین، یادگیری این زبان امری حیاتی برای دانشجویان متقاضی است. سطح زبان معمولاً به دو شکل مورد سنجش قرار می‌گیرد:

  • سطح عمومی
  • سطح تخصصی

  یکی از معروف‌ ترین گواهی‌ نامه‌هاDSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)  است. این تست به شما اجازه می‌دهد تا سطح زبان آلمانی خود را بسنجید و در دوره‌های تحصیلی در آلمان شرکت کنید. همچنین  TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache)  نیز یک گواهینامه رسمی به شما برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان می‌دهد.

دقت داشته باشید، دانشجویانی که می‌خواهند به مرحله‌ ی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ های دولتی ورود پیدا کنند، باید دارای مدرک زبان با سطح B2 و گاهی  C1 باشند. برای تحصیل دکترا در آلمان، عمدتاً دوره ‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و نیازی به داشتن مدرک زبان آلمانی نیست. اما اگر دوره به زبان آلمانی باشد، دانشجویان باید دارای سطح زبان C1 باشند تا بتوانند مفاهیم دروس را به خوبی درک کنند.

مدرک زبان برای تحصیل در آلمان در رشته ‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی الزامی بوده و سطح زبان آلمانی مورد نیاز C1  میباشد ..

آشنایی با انواع مدرک زبان برای تحصیل در آلمان

از آنجایی که گرفتن مدارک زبان برای تحصیل در آلمان الزامی می باشد ، این مورد به یکی از نگرانی‌های اصلی افراد تبدیل شده است. در ادامه به مدارک معتبر زبانی که می‌توانید برای ارائه به سفارت و دانشگاه مدنظرتان استفاده کنید، اشاره خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

مدرک زبان موسسه گوته (Goethe-Institute Test)

مدرک زبان گوته یا Goethe یکی از معتبرترین مدارک زبان آلمانی است که می‌توانید به عنوان یک گواهی زبان معتبر به سفارت آلمان ارائه دهید. این مدرک در 6 سطح از A2 تا C1 برای بزرگسالان و کودکان ارائه می‌شود. موسسه گوته در ایران نیز نمایندگی دارد که نماینده گوته در کشور آلمان است و در این موسسه علاوه بر آزمون زبان گوته، آزمون‌هایی همچون TestDaf و TestAS  نیز برگزار می‌شود.

مدرک TestDaf

آزمون TestDaf یک گواهی زبان معتبر برای متقاضیان پذیرش در دانشگاه‌های آلمان است که توسط موسسه گوته برگزار می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید که این آزمون با آزمون TestAS که یکی از مدارک مورد نیاز برخی از دانشگاه‌های آلمان است، اشتباه نشود. آزمون TestAS یک آزمون علمی است که برای ارزیابی صلاحیت داوطلبان بین‌المللی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، در دو زبان، به آلمانی و انگلیسی، برگزار می‌شود و برای پذیرش در برخی از دانشگاه‌های آلمان، نمرات کارنامه TestAS الزامی است.

مدرک DSH

یکی از معتبرترین گواهی‌های زبان کشور آلمان، مدرک زبان DSH یا Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang است. متأسفانه، در حال حاضر این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود. آزمون DSH شامل: دو بخش کتبی و شفاهی است و بخش کتبی قبل از بخش شفاهی برگزار می‌شود. نمره ‌دهی در آزمون DSH از 1 تا 3 انجام می‌شود و بالاترین نمره ممکن 3 است.

مدرک GDS

GDS  یا Großes Deutsches Sprachdiplom یک آزمون است که مهارت‌های بسیار پیشرفته زبان آلمانی را برای افراد غیر آلمانی و غیر بومی ارزیابی می‌کند و معادل سطح C2 در سیستم CEFR می‌باشد. این آزمون چهار بار در سال برگزار می‌شود و می‌توانید تا 3 هفته قبل از آزمون برای شرکت در آن ثبت نام کنید.

مدرک آزمون  TELC

یکی دیگر از آزمون‌های بین‌المللی زبان کشور آلمان، آزمون TELC می‌باشد. این مدرک نیز مورد تأیید سفارت آلمان است و بر اساس سیستم CEFR که توسط شورای اروپا تدوین شده است، برگزار می شود. آزمون TELC برای ارزیابی 10 زبان رایج در اروپا، از جمله آلمانی، می باشد. در ایران، این مدرک تا سطح A2 زبان آلمانی را بررسی می‌کند و در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود. این مدرک مناسب برای درخواست ویزای تحصیلی و کاری است.

مدرک زبان OSD سفارت اتریش

مدرک زبان آزمون OSD یا Österreichisches Sprachdiplom از مدارک مورد تأیید سفارت آلمان است. این آزمون تمامی مهارت‌های زبان برای آلمان از سطح A1 تا C1 را ارزیابی می‌کند. مرکز برگزارکننده OSD، انجمن فرهنگی سفارت اتریش یا OKF در تهران است و آزمون را 5 بار در سال برگزار می‌کند.

مدرک زبان برای تحصیل در آلمان در رشته های پزشکی چیست؟

هزینه آزمون های زبان آلمانی

داشتن مدرک زبان برای تحصیل در آلمان واجب و الزامی است. تعیین هزینه آزمون در زبان آلمانی بسته به سطح زبانی و نوع آزمون متفاوت است، اما این آزمون‌ها در سراسر جهان با هزینه‌های مشخصی برگزار می‌شوند.

آزمون گوته

برای سطوح ابتدایی، هزینه آزمون گوته معمولاً کمتر از دیگر سطوح است و معمولاً در بازه 105 تا 195 یورو قرار دارد.

آزمون TELC

آزمون TELC نیز با توجه به سطح و نوع آزمون متغیر است. هزینه‌های معمول برای این آزمون در بازه 200 تا 150 یورو می باشد.

آزمون GDS

هزینه آزمون GDS نیز بسته به سطح زبانی شما متغیر است. معمولاً هزینه‌های این آزمون در بازه 100 تا 259 یورو قرار دارد.

آزمون TestDaf

آزمون TestDaf نیز یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان آلمانی است. هزینه آن معمولاً بین 100 تا 195 یورو متغیر می‌شود.

آزمون DSH

برای آزمون DSH نیز هزینه‌ها بر اساس سطح و موقعیت جغرافیایی متغیر است. به طور کلی، هزینه‌های آزمون DSH در بازه 40 تا 170 یورو قرار دارد.

توجه داشته باشید که این هزینه‌ها ممکن است تغییر کنند.

کدام مدرک زبان برای تحصیل در آلمان معتبر است؟

آشنایی با سطح های مختلف زبان آلمانی 

مدرک زبان برای تحصیل در آلمان در هر مقطعی الزامی است. در ادامه این مطلب، با سطح‌بندی مختلف زبان آلمانی شما را آشنا خواهیم کرد و نکات کلیدی را برای هر سطح ارائه خواهیم داد.

سطح A1

این سطح به عنوان ابتدایی ‌ترین بخش در زبان آلمانی محسوب می‌شود و در آن می‌توانید کلمات و جملات ساده و معمولی را به خوبی بیان کنید. همچنین برای نیازهای روزمره و معرفی خود، سطح A1 کافی است و نشان می‌دهد که شما دانش مقدماتی زبان آلمانی را دارید.

سطح A2

پس از اتمام این سطح، می‌توانید کلمات و جملاتی مرتبط با موضوعات خاص را به خوبی درک کنید. به عنوان مثال؛ اطلاعات درباره خود و خانواده، خرید، کار و محیط اطراف را می‌توانید در موقعیت‌های ساده که نیاز به تبادل اطلاعات در موضوعات آشنا و متداول دارند، به خوبی بیان کنید.

سطح B1

گذراندن این سطح نشان می‌دهد که شما نکات اصلی در گفت‌وگوها و متون مربوط به موضوعات روزمره را درک می‌کنید و می‌توانید در موقعیت‌هایی که معمولاً یک فرد در کشورهای آلمانی ‌زبان با آن برخورد می‌کند، موفق عمل کنید. همچنین می‌توانید با جملات ساده و روان درباره مسائل آشنا و تجربیات و رویدادها صحبت نمایید.

سطح B2

گذراندن این سطح گزینه مناسبی برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی‌زبان است و نشان‌دهنده مهارت بالای شما در زبان آلمانی برای کار و... است. این سطح نشان می‌دهد که شما مفاهیم پیچیده‌ تر زبان آلمانی را درک می‌کنید و در برخورد با یک فرد آلمانی می توانید به راحتی گفت و گو نمایید. همچنین در مورد مسائل تخصصی نیز اظهار نظر کنید.

سطح C1

این سطح در حد پیشرفته است و نشان می‌دهد که شما می‌توانید بخش قابل توجهی از واژگان سطح بالا را در متون طولانی و پیچیده درک کنید و مواردی را که به صورت ضمنی و اختصاری بیان می‌شوند را متوجه می‌شوید. همچنین می‌توانید بدون هیچ گونه آمادگی، به طور روان و دقیق در مورد مسائل پیچیده بحث کنید.

سطح C2

این سطح بالاترین سطح زبان در کشور آلمان است. در این سطح شما می‌توانید هر چیزی که می‌خوانید یا می‌شنوید را بدون هیچ مشکلی درک کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات کتبی یا شفاهی از منابع مختلف را جمع‌بندی و خلاصه کرده و به طور روان و دقیق در مورد مسائل پیچیده بحث نمایید.

جمع بندی 

در پایان باید گفت که مهمترین نکته در گرفتن مدرک زبان برای تحصیل در آلمان، داشتن مطالعه و آمادگی خوب می باشد تا به هدف خود یعنی تحصیل در آلمان دست یابید و آینده درخشانی برای خود بسازید.