افق بال فرشتگان مجله خبری و پایگاه مقالات آموزشی
همه چیز درباره مهاجرت را در وبلاگ افق بال فرشتگان بخوانید
مقالات
دسته بندی ها
برچسب ها
دسته بندی ها
بازگشت به وبسایت
مفاهیم مهاجرت بهترین ها مهاجرت تحصیل
تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا چگونه است؟

تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا چگونه است؟

راه های گرفتن اقامت پس از تحصیل و راه های یافتن کار در کانادا با برنامه اکسپرس اینتری و بدون آن
مجموع بازدید : 495 زمان مطالعه : 5 دقیقه و 38 ثانیه

تجربه ی تحصیل در کانادا برای بسیاری از دانشجویان به حدی دوست داشتنی است که ما بصورت متداول با این پرسش مواجه میشویم که چطور میتوانم شرایط تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا را اخذ کنم؟

کانادا به عنوان یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان یکی از هدف های مهاجران و دانشجویان بوده است. ما تصمیم گرفتیم دراین مقاله شرایط تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا را بصورت کامل برای شما باز کنیم تا بتوانید با تصمیمی درست و سنجیده و البته به موقع یک آینده ی خوب در این کشور برای خودتان و خانواده تان رقم بزنید.

دریافت تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا

به عنوان یک دانشجو چطور می توانم تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا را دریافت کنم؟

اجازه‌ی تحصیل یا همان  Study permit، برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در کانادا تحصیل کنند، صادر می‌شود. این مجوز معمولاً بیشتر از مدت زمان دوره تحصیلی دانشجو، یعنی ۹۰ روز بیشتر است. در این مدت، دانشجو می‌تواند در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و تکمیلی شرکت کند یا به دنبال کاری مرتبط با رشته خود باشد. اگر دانشجو تمایل به ادامه اقامت در کانادا داشته باشد، می‌تواند یک شغل مناسب برای خود پیدا کند و قرارداد همکاری امضا کند. سپس، می‌تواند برای اخذ ویزای کار و work permit اقدام کند. احتمال اخذ ویزای کار برای دانشجویانی که در کانادا هستند بسیار بالاست. اما توجه داشته باشید که به جز اشتغال دانشجویی، دانشجو نمی‌تواند با ویزای دانشجویی در کانادا کار کند. برای متقاضیانی که توانسته‌اند به مدت 3 الی 3 سال و نیم در کانادا تحصیل و کار کنند، این امکان وجود دارد که درخواست  تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا را ارائه کنند. پس از گذشت 5 سال از اخذ اقامت دائم، این افراد همچنین می‌توانند پاسپورت کانادا یا شهروندی کانادا را درخواست کنند. این فرصت برای متقاضیانی که خواهان ساکن شدن در کانادا و بهره‌مندی از تمام مزایای زندگی در این کشور هستند، بسیار جذاب است.

برای اقامت دائم در کانادا، شما می توانید به چندین روش برای تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا اقدام کنید.

روش بدون نیاز به اکسپرس اینتری

اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) یک راه ساده برای دانشجویان برای ورود به بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی و اخذ تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا بدون نیاز به پیش ‌نیاز خاص و اکسپرس اینتری است.  

این اجازه کار می‌تواند به صورت Work Permit یا Open Work Permit صادر شود و به جاب آفر نیاز ندارد. تنها شرط برای اخذ این اجازه کار برای کسانی که می‌خواهند اقامت دائم در کانادا را دریافت کنند، حضور حداقل 8 ماه در یک دوره آموزشی یا تحصیلی در کانادا است. مدت زمان این اجازه کار برابر با مدت زمان تحصیل در کانادا است، به عنوان مثال اگر مدت زمان تحصیل شما بین 8 تا 24 ماه باشد، اجازه کار نیز به مدت زمان تحصیل صادر خواهد شد و اگر بیش از 24 ماه تحصیل کرده باشید، حداکثر به مدت 3 سال اجازه کار برای شما صادر می‌گردد.

اکسپرس اینتری چیست؟

اکسپرس اینتری یک سیستم انتخاب و ارزیابی برای مهاجرت به کانادا است. این سیستم بر اساس امتیاز بندی افراد و بررسی نیازمندی‌های کشور برای نیروهای متخصص و کارفرمایان خارجی عمل می‌کند. افرادی که به اکسپرس اینتری درخواست می‌دهند، وارد لیست متقاضیان می‌شوند و بر اساس امتیازهایی که در بخش‌های مختلف از جمله سن، تحصیلات، تجربه کاری و زبان دارند، دسته بندی می‌شوند. سپس کارفرمایان کانادایی که نیازمند نیروی متخصص خارجی هستند یا دولت فدرال، با دسته بندی و امتیاز بالای افراد، آن‌ها را برای تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا دعوت می‌کنند. این سیستم به دلیل عدم نیاز به ارزیابی مجدد و قراردادن افراد در لیست انتظار، سرعت و دقت بالایی برای انتخاب نیروهای متخصص و کارآمد ارائه می‌دهد. 

اکسپرس اینتری برنامه‌هایی را شامل می‌شود که به:

نیروی کار متخصص

نیروی کار ماهر

نیروی کار با تجربه کار در کانادا

اجازه می‌دهد تا به صورت قانونی و سریع به کانادا مهاجرت کنند و تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا را تجربه کنند. این برنامه‌ها توسط دولت کانادا برای جذب نیروی کار توانمند و خبره در حوزه‌های مختلف صنعتی، فنی و حرفه‌ای به وجود آمده است. با استفاده از اکسپرس اینتری، افراد می‌توانند در صورت داشتن مدارک و مهارت‌های لازم، به راحتی و با سرعت بالا اقدام به مهاجرت به کانادا کنند.

دریافت تابعیت و اقامت پس از تحصیل از طریق اکسپرس اینتری

برنامه مهاجرتی Canadian Experience Class برای فارغ التحصیلان

اگر شما به عنوان یک فارغ‌التحصیل از یکی از موسسات آموزشی معتبر در کانادا به دنبال یک مسیر استاندارد برای اقامت پس از تحصیل در کانادا هستید، برنامه مهاجرتی Canadian Experience Class  یا به اختصار CEC می‌تواند به شما کمک کند. این برنامه به افرادی که حداقل یک سال در کانادا کار کرده‌اند، اجازه می‌دهد تا برای تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا اقدام کنند و در اکسپرس اینتری شرکت نمایند. برای شرکت در این برنامه، شما باید پس از فارغ‌التحصیل شدن و اخذ مجوز کار، حداقل یک سال کار حرفه‌ای داشته باشید و زبان خود را از طریق یک آزمون شناخته شده ثابت کنید. اگر امتیاز CRS شما کافی باشد، شما به زودی برای تکمیل پرونده اقامت پس از تحصیل در کانادا دعوت خواهید شد. 

 برنامه ی مهاجرتی Federal Skilled Worker Class

یکی از راه‌های مهاجرت دائم برای فارغ‌التحصیلان از موسسات آموزشی معتبر در کانادا، برنامه مهاجرتی Federal Skilled Worker Class است. این برنامه مهاجرتی برای ورود به لیست Express Entry طراحی شده است و به فارغ‌التحصیلانی که نتوانسته‌اند از روش Canadian Experience Class به میزان صلاحیت و امتیاز لازم برای شرکت در اکسپرس اینتری برسند، به گرفتن تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا کمک میکند. برای شرکت در این برنامه، امتیازات مختلفی اعم از سن، توانایی زبان، تحصیل در کانادا، تجربه کار و داشتن یک پیشنهاد شغلی در کانادا باید بدست آورده شود. با تکمیل این شبکه ارزیابی، فارغ‌التحصیلان می‌توانند به صورت قانونی و با امتیازات مناسب به اقامت دائم در کانادا دست یابند.

برنامه مهاجرتی Provincial Nominee Programs (PNP)

برنامه‌های استانی کانادا یکی از بهترین راه ها برای کسب تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کاناداهستند. این برنامه ها با عنوان اختصاری PNPها از جمله مشهورترین روش‌های مهاجرتی به کانادا و ورود و شرکت در سیستم اکسپرس اینتری می‌باشد. این برنامه‌های استانی برای هر استان کانادا شامل چندین و چند زیر برنامه مختلف است و این زیر برنامه‌ها ممکن است شامل قشرهای مختلف باشد. باید گفت که روش‌های اعطای اقامت هر کدام (کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، استخدام دانشجویان بین‌المللی و...) نیز می‌تواند مختلف باشد. برای دانشجویان باید گفت که چندین استان کانادا برای دانشجویان خارجی و بین‌المللی که اخیرا از دانشگاه، کالج یا تحصیلات تکمیلی کانادا و به هر حال هر نوع موسسه آموزشی معتبر و شناخته شده به صورت رسمی فارغ‌التحصیل شده‌اند، برای آن‌ها برنامه ویژه‌ای جهت اقامت پس از تحصیل در کانادا تحت این برنامه‌های استانی در نظر گرفته شده است. در این برنامه، شما باید از طریق استان مورد نظر خود انتخاب شوید. همچنین، اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی در کانادا کار کنید، باید برای مجوز کار تحت برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی اقدام کنید. این برنامه به افرادی که در کانادا تحصیل کرده اند و می خواهند در آن کشور کار کنند، امکان می دهد تا برای مدتی در کانادا باقی بمانند و تجربه کاری کانادایی کسب کنند.

خلاصه ی همه ی آن چه که باید بدانید

در فرایند اخذ تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائم برابر است با مدت تحصیل و کار در کانادا.  در روش کاریابی، باید 18 ماه کار کرده و در روش‌های دیگر، 1 سال سابقه کار یا انجام 1 سال کار تخصصی کافی است. برای مثال، یک فردی که برای کارشناسی ارشد به کانادا می‌آید، بعد از اتمام درس‌ها می‌تواند با توجه به مدت تحصیل خود و 18 ماه کار، اقامت دائم را دریافت کند. همچنین، برای اخذ شهروندی کانادا باید حداقل 5 سال از حضور در کانادا گذشته باشد.اخذ تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا برای دانشجویان بسیاری از مزایا و فرصت‌های شغلی و اجتماعی بی‌نظیری به همراه دارد، داشتن تابعیت یا اقامت کانادا برای دانشجویان معادل با داشتن حقوق و مزایای مشابه با شهروندان کاناداست. این مزایا شامل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش رایگان و مزایای مالی دیگر می‌شود. علاوه بر این، اقامت در کانادا به دانشجویان امکان می‌دهد تا برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود در این کشور، از فرصت‌های شغلی بسیار عالی بهره‌مند شوند. با توجه به رونق اقتصادی و صنعتی کانادا، فرصت‌های شغلی زیادی برای دانشجویان وجود دارد.در مسیر اخذ تابعیت و اقامت پس از تحصیل در کانادا می توانید روی تجربه و دانش مهاجرتی ما حساب کنید.