مهاجرت کاری به استرالیا یکی از ساده‌ترین روش‌های اخذ اقامت این کشور است. وجود شرایطی مانند حقوق بالا و امکانات زندگی خوب، این کشور را مقصدی ارزشمند برای مهاجرت کاری ساخته است. استرالیا، به دلیل کمبود نیروی کار، بخشی از نیروی کار خود را از طریق مهاجران تامین می‌کند.مهاجرت کاری به استرالیا دارای چندین روش است و به شما اجازه می‌دهند که به مدت معینی در استرالیا کار کنید و در نهایت به اقامت دائم در این کشور دست پیدا کنید.

انواع روش های مهاجرت کاری به استرالیا و شرایط دریافت اقامت

 روش اول ، مهاجرت کاری به استرالیا از طریق نیروی کار برگزیده کارفرما:

این روش مهاجرت کاری به استرالیا ، یک راه برای کسانی است که می‌خواهند در استرالیا به عنوان نیروی کار ماهر برگزیده شده توسط کارفرمای خود اقامت دائم داشته باشند. 

این نوع ویزا از طریق سه مسیر مختلف قابل دریافت است :

  1. مسیر دایرکت اینتری:
    برای دایرکت اینتری متقاضیان باید دارای سه سال سابقه کار مرتبط باشند و پیشنهاد شغلی از کارفرمای استرالیایی خود دریافت کنند. همچنین، باید برخورداری از سطح زبان قابل قبولی داشته باشند. فرآیند اخذ این نوع ویزا معمولاً 4 تا 7 ماه طول می‌کشد و بعد از دریافت ویزا، امکان همراهی اعضای خانواده و همچنین دریافت درجه شهروندی پس از 5 سال نیز وجود دارد.

  2. مسیر قراردادکاری:
    در مسیر قرارداد کاری، تنها تفاوت این است که بین کارفرما و فرد در حال استخدام یک قرارداد کاری دو ساله وجود دارد.

  3. مسیر تغییر اقامت موقت:
    در مسیر تغییر اقامت موقت، افرادی که در گذشته با ویزای 457 یا TSS به مدت 3 سال در استرالیا کار کرده‌اند اقدام به مهاجرت کاری به استرالیا می کنند.

روش دوم ، مهاجرت کاری به استرالیا از طریق طرح حمایت مالی منطقه‌ای:

برای اخذ این ویزا، متقاضیان باید از طریق یک کارفرمای استرالیایی در یکی از مناطق کم‌جمعیت این کشور پیشنهاد شغلی دریافت کنند. این ویزا به صورت موقت و دائم صادر می‌شود. در حال حاضر، مسیر دایرکت اینتری این ویزا بسته شده است و متقاضی جدیدی نمی‌پذیرد، اما متقاضیانی که دارای سه سال سابقه شغلی در یکی از مناطق استرالیا هستند، می‌توانند از مسیر تغییر ویزای موقت استفاده کنند.

روش سوم ، ویزای نیروی ماهر مستقل:

این روش مهاجرت کاری به استرالیا ، یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت برای ایرانیان به استرالیا است. با استفاده از این ویزا، متقاضیان می‌توانند اقامت دائم در استرالیا را دریافت کرده و پس از گذشت 5 سال، اقدام به دریافت شهروندی آن کنند. برای اخذ این ویزا، متقاضیان باید حداقل 65 امتیاز از معیارهای مشخص شده را کسب کنند و پس از دریافت پیشنهاد شغلی، همراه با درخواست ویزا، EOI خود را ارائه دهند.

روش چهارم ، ویزای نیروی ماهر منتخب

این نوع مهاجرت کاری به کانادا یک گزینه دیگر برای متقاضیان است که می‌خواهند به صورت دائم در استرالیا ساکن شوند. برای این نوع ویزا، متقاضیان باید از طرف یک اسپانسر ایالتی دعوتنامه دریافت کنند. این دعوتنامه باعث می‌شود متقاضیان 5 امتیاز دریافت کنند. علاوه بر این، شغل متقاضیان باید در زیرگروه‌های MLTSS و یا STSOL قرار گرفته باشد. این ویزا به متقاضیان امکان مهاجرت به استرالیا و اشتغال در شغل مورد نظر را می‌دهد.

مراحل دریافت اقامت از طریق مهاجرت کاری در استرالیا

  1.  بررسی و انتخاب رشته
    اولین مرحله در مهاجرت کاری به استرالیا، بررسی و انتخاب رشته مناسب است. برای مهاجرت کاری به استرالیا، باید در یک رشته مورد تقاضا در این کشور تخصص داشته باشید.

  2. آزمون مهارت
    مرحله دوم در مهاجرت کاری به استرالیا، شرکت در آزمون مهارت است. برای قبولی در این آزمون، باید بالای 65 امتیاز کسب کنید که بر اساس معیارهایی مانند سن، سوابق کاری، تحصیلات و آزمون زبان انگلیسی تعیین می‌شود. آزمون مهارت در سه بخش تست نوشتاری، تست شفاهی و تست عملی برگزار می‌شود.

  3. حمایت ایالتی یا تریتوریال
    بعد از قبولی در آزمون مهارت، باید حمایت ایالتی یا تریتوریال را دریافت کنید. برای این منظور باید درخواست خود را به یکی از ایالت‌ها یا تریتوری‌های استرالیا ارسال کنید و آن‌ها باید شما را به عنوان یک مهاجر پذیرش کنند. این حمایت می‌تواند شامل پشتیبانی مالی، فرصت‌های شغلی و سایر امکانات برای مهاجرت شما باشد.

  4. ارسال اطلاعات به اداره مهاجرت استرالیا
    پس از دریافت حمایت ایالتی یا تریتوریال، باید اطللاعات و  مدارک خود را به اداره مهاجرت استرالیا ارسال کنید. در این اپلیکیشن باید اطلاعات شخصی، تحصیلات، سوابق کاری و دیگر موارد مهاجرتی خود را وارد کنید. همچنین باید مدارک مورد نیاز از جمله مدارک تحصیلی، سوابق کاری و آزمون زبان انگلیسی را نیز ضمیمه کنید.

  5. مصاحبه و بررسی
    بعد از ارسال مدارک، اداره مهاجرت استرالیا اقدام به بررسی مدارک و اطلاعات شما می‌کند. در صورت نیاز، ممکن است برای مصاحبه تلفنی با شما تماس بگیرند تا اطلاعات بیشتری درباره شما بدست آورند.

  6. اعلام نتیجه
    در صورت قبولی، شما باید پرداخت هزینه‌های مهاجرتی و امضاء قراردادهای لازم را انجام دهید. پس از این مرحله، شما می‌توانید برای مهاجرت کاری به استرالیا آماده شوید.

 

هزینه مهاجرت کاری به استرالیا

هزینه اخذ ویزای کار استرالیا و مهاجرت کاری به استرالیا بصورت کلی ، 4045 دلار استرالیا می باشد. اما برخی از ویزاها هزینه کمتری دارند، مانند:

ویزای مهارتی در زمینه شغل های کمبود که هزینه آن 2645 دلار استرالیا می باشد.

ویزای موقت مهارتی منطقه ای و ویزاهای کار موقت نیز هزینه کمتری دارند، به ترتیب 360 و 310 دلار استرالیا.

ویزای تلنت استرالیا با هزینه 4,110 دلار استرالیا بیشترین هزینه را دارد

 

زمان دریافت اقامت از طریق مهاجرت کاری به استرالیا

مدت زمان اخذ ویزای متداول شامل ساب کلاس‌های 189، 190، 491 و 476 بین 4 تا 39 ماه است، بسته به نوع ویزا و شرایط مربوطه.