مهاجرت به کشورهای اروپایی، برای افرادی که به دنبال فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر هستند، یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی می‌تواند باشد. یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت کاری، کشور آلمان است. آلمان با اقتصاد قدرتمند، سیستم تحصیلی برجسته  و شبکه حمایت اجتماعی قوی، مقصدی ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال فرصت‌های جدید در زندگی و حرفه ای خود هستند. در این مطلب، به بررسی چگونگی مهاجرت کاری به آلمان و سایر نکات مرتبط با آن، خواهیم پرداخت.پس پیشنهاد می کنیم همراه ما باشید.

 

ویزای کاری آلمان به‌طور کلی به دو نوع است

  • کوتاه‌مدت  (Short-stay)
  • بلندمدت  (Long-stay)

 ویزاهای کوتاه‌مدت از چند روز تا چند ماه اعتبار دارند و بیشتر برای سفرهای کاری کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند. ویزاهای بلندمدت بسته به نوع ویزا، از چند ماه تا چند سال وقت دارند. 

 

انواع ویزای کاری آلمان :

در ادامه مهم‌ترین ویزاهای کاری آلمان را لیست کرده ایم

1. ویزای کار آلمان (Employement Visa)

در حالت کلی، برای کار در کشور آلمان باید ویزا و مجوز کار  (Work Permit) بگیرید؛ که لازمه آن اخذ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی است.

ازجمله مهم‌ترین شرایط اخذ این ویزا؛ داشتن سابقه‌کار مرتبط و مفید، داشتن مدرک تحصیلی یا مدرک مهارتیِ معتبر، مدرک زبان آلمانی و داشتن تمکن مالی است.

 

2. ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker Visa)

اگر نتوانستید از ایران در آلمان کار پیدا کنید، می‌توانید با گرفتن ویزای جستجوی کار، به‌مدت شش ماه به آلمان رفته و در آنجا کار پیدا کنید. البته شرایطی دارد!

داشتنِ مدرک تحصیلی معتبر، مدرک زبان آلمانی، تمکن مالی برای هزینۀ شش ماه زندگی در آلمان و حداقل  5 سال سابقه‌کار مفید از مهم‌ترین شرایط گرفتن این ویزاست.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان، بهترین گزینه برای نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند در آلمان کار کنند.

 

3. ویزای آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung Visa)

آوسبیلدونگ، دوره‌های کارآموزی هستند که با شرکت در آن‌ها به‌شکل مهارت‌محور در یک موسسه تحصیل و کار می‌کنید. در این مدت به شما حقوق داده می‌شود و پس از پایان دوره هم می‌توانید به‌راحتی به بازارکار آلمان وارد شده و کار کنید.

برای اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان باید حداقل مدرک دیپلم، مدرک زبان آلمانی و تمکن مالی داشته باشید. حداقل سن برای اخذ این ویزا هم 17 سال است.

 

4. ویزای خوداشتغالی و فریلنسری (Self-employed and Freelancer)

خوداشتغالی نوعی سرمایه‌گذاری است که در آن با یک طرح تجاری و مبلغی سرمایه وارد این کشور می‌شوید و یک بیزینس در این کشور راه می‌اندازید.

فریلنسری هم یکی از انواع ویزای کار آلمان است که با استفاده از آن می‌توانید به شکل فریلنسر در این کشور کار کنید.

 

5. بلوکارت آلمان (Blue Card)

بلوکارت یک مجوز اقامت است؛ که با استفاده از آن می‌توانید در آلمان به کار و زندگی مشغول شوید. برای گرفتن بلوکارت باید مدرک تحصیلی دانشگاهی داشته باشید و یک جاب آفر مورد تایید از کارفرماهای آلمانی هم گرفته باشید. حقوق و دستمزد شما در قرارداد باید حداقل 56,800 یورو در سال و برای مشاغلی که در آن‌ها کمبود نیروی کار هست حداقل 44,304 یورو در سال باشد.

با داشتن کارت آبی می‌توانید تا 3 ماه بعد از تاریخ اتمام قراردادِ کاری در آلمان بمانید. همچنین با داشتنِ این مجوز، بعد از 33 ماه و در بعضی شرایط بعد از 21 ماه می‌توانید اقامت دائم آلمان را بگیرید.

 

6. Au Pair and Internship

ویزای Au Pair برای جوانان زیرِ 27 سال است که به فرهنگ آلمانی علاقه‌مندند و مایل‌اند در یک خانواده آلمانی کار کنند. اوپرها در کارهای خانه به این خانواده کمک می‌کنند و در ازای آن، اقامت رایگان، غذا و دستمزد از این خانواده می‌گیرند. ویزای اوپر برای حداقل 6ماه و حداکثر 1سال صادر می‌شود و قابل تمدید نیست.

این ویزا یک فرصت بسیار خوب برای افرادی است که می‌خواهند زبان آلمانی را به‌شکل کاربردی در یک محیط واقعی یاد بگیرند و از آن برای گرفتن سایر ویزاها و اقامت آلمان استفاده کنند.

 

مدارک مورد نیزا برای دریافت اقامت کاری آلمان

برای شروع کار و دریافت اقامت در آلمان، باید یک سری از مدارک را ارائه دهید.

این مدارک عبارت اند از:

  • اجازه کار در آلمان
  • کارت بیمه مراقبت
  • حداقل مدرک B1 آلمانی
  • سابقه کاری حداقل 3 ساله
  • کارت تأمین اجتماعی
  • مدارک دیگر در صورت لزوم
  • گواهی ترخیص از محل کار قبلی
  • جزئیات بانکی برای انتقال حقوق و دستمزد 
  • شماره شناسایی مودیان مالیاتی (جهت پرداخت مالیات) 

هزینه و زمان مورد نیاز برای دریافت اقامت آلمان از طریق کار

هزینه ویزای کار آلمان، شامل:

  1. مبلغ 75 یورو را در روز مصاحبه در سفارت آلمان پرداخت کنید.
  2. مدارک مرتبط با درخواست را به زبان آلمانی ترجمه کنید.
  3. محل اقامت خود را در آلمان اجاره کنید یا اتاقی در هتل رزرو کنید.
  4. بیمه مسافرتی با پوشش حداقل 30,000 یورو برای اقامت در آلمان داشته باشید.

این موارد بسیار مهم برای موفقیت در درخواست ویزای کار آلمان هستند و هزینه‌های دیگر نیز باید در نظر گرفته شود.در مورد زمان نیز باید به این نکته اشاره داشت که زمان صدور ویزای کار آلمان به طور معمول 12 ماه می باشد.