برنامه‌های اسکیل ورکر یا مهاجرت کاری به کانادا امکان مهاجرت را برای افراد با تخصص شغلی فراهم می‌کنند. این برنامه‌ها با هدف جذب نیروی کار با سطح مهارت‌های شغلی، تحصیلی و زبانی بالا، طراحی شده‌اند. در این روش، امتیازی براساس فاکتورهای مختلف مانند سن، تحصیلات، زبان و سابقه کاری به افراد تعلق می‌گیرد و سپس افراد با بالاترین امتیاز دعوت‌نامه اقامت دائم از سوی کانادا دریافت می‌کنند. این برنامه‌ها تحت سیستم اکسپرس انتری مدیریت می‌شوند و استان‌های کانادا نیز برنامه‌های مهاجرتی خود را دارند تا به نیروی کار مورد نیاز خود برسند.در این مقاله تمام جزئیات مهاجرت کاری به کانادا را با هم بررسی می کنیم.

انواع روش های مهاجرت کاری به کانادا و شرایط دریافت اقامت

1-روش اول : مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه فدرال، یکی از روش‌های متداول و پرطرفدار برای اخذ اقامت کاری در این کشور است. در این روش، متقاضیان خارجی می‌توانند از طریق دو روش زیر اقدام کنند.

اسکیل ورکر : این برنامه از طریق برنامه اکسپرس انتری و سیستم امتیازبندی، پی آر کانادا، فرصت کار در کانادا را به متقاضیان می دهد. برای مهاجرت کاری به کانادا از این روش، شرایطی مانند داشتن شغل در مشاغل با دسته بندی های TEER 0 یا TEER 1 یا TEER 2 و یا TEER 3 لیست ناک کانادا، حداقل 1 سال سابقه کار و داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره CLB 7 به بالا لازم است.

 اسکیل ترید: برنامه اسکیل ترید کانادا به نیروهای متخصص و فنی با داشتن مشاغل با دسته‌بندی‌های TEER 2 یا TEER 3 امکان دریافت ویزای شغلی کانادا را می‌دهد. برای این منظور، این افراد باید شرایطی از جمله داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره CLB 5/CLB 4 و سابقه کاری را برآورده کنند.

این روش از طریق سیستم اکسپرس انتری انجام می‌شود و برای اخذ ویزای کاری کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد

2-روش دوم : این روش مهاجرت کاری به کانادا دریافت جاب آفر است. در این روش، یک کارفرما معتبر در کانادا برای مهاجرت کاری به کانادا یک پیشنهاد شغلی به متقاضی می‌دهد و در صورت قبول شدن این پیشنهاد، متقاضی می‌تواند ویزای جاب آفر کانادا یا ویزای کاری کوتاه مدت را بگیرد

3-روش سوم : روش سوم برای مهاجرت به کانادا، ویزای کار استانی کانادا (PNP) است. در این روش، دولت کانادا به استان‌ها اجازه می‌دهد تا با توجه به نیازهای خود، مهاجرانی را جذب کنند که توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در زمینه کار، سرمایه‌گذاری و تحصیل را دارند. برنامه‌های استانی کانادا معمولاً از یک سیستم امتیازدهی استفاده می‌کنند، که با توجه به امتیازات دریافتی، فرد می‌تواند ویزای کاری کانادا را دریافت کند.

4-روش چهارم : ویزای کاربعد از تحصیل: دانشجویانی که در کانادا مقطع بالاتر از دیپلم را به پایان رسانده‌اند، پس از فارغ التحصیلی می‌توانند به مدت 6 ماه به دنبال کار بگردند و در صورت پیدا کردن کار، می‌توانند ویزای کار پس از تحصیل کانادا (PGWP) را درخواست کنند. این ویزا به دانشجویان تا سقف 3 سال صادر می‌شود و آنها می‌توانند در این مدت سابقه کار در کانادا را به رزومه خود اضافه کنند. با داشتن این سابقه کار، دانشجویان می‌توانند در ادامه اقامت کاری دائم در کانادا را اخذ کنند.

5-روش پنجم: برنامه انتقال درون شرکتی ICT کانادا یکی از روش‌های مهاجرت کاری به کانادا است که برای مدیران فرصتی را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به مدرک زبان و مدرک تحصیلی و بدون محدودیت سنی، به کانادا مهاجرت کنند. این برنامه به مدیران اجازه می‌دهد به صورت موقت به کانادا مهاجرت کنند، اما در شرایطی می‌توانند اقامت خود را به اقامت دائم تبدیل کنند.

مراحل دریافت اقامت از طریق ویزای کاری به کانادا

1-  جمع آوری مدارک مربوطه برای مهاجرت کاری به کانادا: برخی از مدارک مورد نیاز عبارتند از: سوابق کاری، مدرک تحصیلی، مدرک زبان (در صورت لزوم)، سند LMIA (در صورت لزوم)، گواهی تمکن مالی (در صورت لزوم)، مدارک شناسایی (پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی، عکس) و جاب آفر و قرارداد با کارفرما (در روش‌هایی که ارائه جاب آفر الزامی است).

2-انتخاب یک شرکت یا سازمان کانادایی برای کار و ارسال درخواست کار و رزومه

3-پس از تکمیل درخواست، باید پرونده اقامت خود را به کنسولگری کانادا در کشور محل اقامت خود ارسال کنید. در صورتی که پرونده شما تایید شود، باید به مصاحبه با کارشناسان مهاجرت بروید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

4- بعد از تایید این مصاحبه، شما به عنوان یک کارمند ویزای کاری به کانادا معرفی خواهید شد و می‌توانید در این کشور به کار خود ادامه دهید.

5-اقدام برای دریافت کردن ویزای کاری

6-برپاکردن و یا مشغول شدن به بیزنس مربوطه در کانادا

هزینه مهاجرت کاری به کانادا

برای مهاجرت کاری به کانادا لازم است هزینه های زیر پرداخت شود :

ویزای کار کانادا: این هزینه بستگی به نوع ویزا و شرایط شما دارد. علاوه بر هزینه وکیل و پیگیری پرونده، اخذ ورک پرمیت کانادا و کار در این کشور، هزینه‌های دولتی نیز وجود دارد. این هزینه‌ها شامل 155 دلار برای هر نفر برای ورک پرمیت، 2140 دلار برای ویزای خوداشتغالی و برنامه کاری کبک، 2300 دلار برای اکسپرس اینتری و 85 دلار برای هر نفر برای هزینه بیومتریک (انگشت‌نگاری) می‌شود.

هزینه زندگی در کانادا: هزینه متوسط زندگی در کانادا، بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، ۱,۱۲۵ دلار کانادا است به ازای هر نفر می باشد.

مدت زمان دریافت اقامت کاری کانادا

بر اساس اطلاعیه اداره مهاجرت کانادا، پس از ارسال تمامی مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای کاری کانادا، زمان لازم برای بررسی و پردازش این درخواست‌ها تا ۳۸ هفته خواهد بودو بعداز آن متقاضی می تواند برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کند.